اتفاق‌های «درست» در جریانِ فرعی موسیقی

نگاهی به تک آهنگ‌های کمتر دیده شده – بخش اول
اتفاق‌های «درست» در جریانِ فرعی موسیقی
موسیقی ما – خارج از جریانِ اصلی موسیقی، تک‌آهنگ‌هایی منتشر می‌شود که به هر دلیلی در حد و اندازه ارزش و پتانسیل‌شان شنیده نمی‌شوند. گاهی گروه‌های پرمخاطب هم ممکن است با این موضوع روبه‌رو شوند و یک تک‌آهنگ در سطح استاندارد منتشر کنند اما لابه‌لای دیگر آثار گم شود. به همین خاطر گاهی نیاز است برگذشته مروری شود و در میان انبوه تولیدات بی‌هدف، واکاوی جدیدی انجام شود. این نوشتار مشخصاً سعی دارد از میان تک‌آهنگ‌های منتشر شده در چند ماه اخیر، برخی را پررنگ‌تر کند. البته آنچه به صورت متعارف، موسیقی پاپ و اصیل نامیده می‌شود در این جستجو وجود ندارد. همچنین اِلمان‌های موسیقی تنها دلیل انتخاب این آثار نیستند و حتی در برخی موارد هدف معرفیِ گروهی جدید بوده؛ پس این متن الزاماً «ریویو» نیست.

  

ترکیب افرادی که در ساخت «هواپیما» مشارکت دارند مهمترین ویژگی آن است. خواننده این آهنگ «پدرام نیک‌نفس» است که شاید چهره شناخته شده‌ای بین مخاطبان نباشد اما برعکس، بین کارشناسان موسیقی نامی آشنا و معتبر است. اگر از کسانی که دستی بر آتش «راک» دارند، بخواهید معلمِ «آوازِ راک» به شما معرفی کنند، بی‌شک یکی از آنها پدرام نیک‌نفس خواهد بود. خوانشِ نیک‌نفس در هواپیما هم نشان دهنده تکنیک بالا و به دور از خود نمایی او در خواندن به سبک راک است. آهنگساز این قطعه «کیان ایرجی» است، که این روزها فعالیتش در موسیقی چندوجهی شده است. ترانه‌سرای این قطعه هم «امیرحسین مساح» از اعضای خانه ترانه است که او هم دستی بر آتش خوانندگی دارد.

در نهایت این آهنگ اثری از گروه «هامان» است، گروهی که از سال 1382 در کرج شکل گرفته و تا امروز پنج تک‌آهنگ منتشر کرده و «سینا موسوی» هم به عنوان خواننده در این گروه حضور داشته است.

اعضای «هامان» را آشور ظفر مرادیان (درامز)، میلاد جوزی (گیتار باس)، خشایر جوزی (گیتار الکتریک) و افشین آرام (کیبورد) تشکیل می‌دهند. «هواپیما» یک کلاسیک راکِ تر و تمیز با گیتار سولوهای محکم و کلیشه‌ای است که قصه جدایی را روایت می‌کند و هواپیما ابزاری برای این جدایی است. اگر به دنبال شنیدن صداهای جدید یا فرمی تازه در موسیقی هستید، قطعاً این آهنگ پیشنهاد خوبی نیست اما راک بازهایی که می‌توانند بیش از چهار دهه فرم هارد راک را دوست داشته باشند از «هواپیما» ناامید پیاده نمی‌شوند.

Reply